Najnowszy raport CB Richard Ellis, globalnej firmy doradczej, plasuje Polskę wśród 15 rynków o największej liczbie międzynarodowych sieci handlowych. Swoją pozycję Polska dzieli ex aequo z Irlandią i Portugalią, w których 35 proc. udziału w rynku zarezerwowały sobie właśnie międzynarodowe sieci. Rosnący potencjał Polski jako atrakcyjnej lokalizacji dla światowych sieci handlowych zapewnił jej drugie miejsce w Europie Środkowej i Wschodniej, za Rosją, oraz miejsce wśród 15 najbardziej międzynarodowych rynków detalicznych na świecie – ujawnia raport "How Global is the Business of Retail?"

Eksperci CBRE wzięli pod lupę 250 największych sieci handlowych na świecie, analizując trendy globalizacyjne w handlu detalicznym oraz ich obecność w odniesieniu do sektorów rynku, krajów pochodzenia, tendencji regionalnych oraz innych czynników wpływających na ich sytuację.

Światowym liderem - jeśli chodzi o obecność międzynarodowych firm handlu detalicznego – jest Wielka Brytania, w której znajduje się 55 procent firm objętych badaniem. – Zaskoczeniem jest drugie miejsce Hiszpanii, w której działa 51 procent międzynarodowych sieci handlowych. Pozycja tuż za Wielką Brytanią świadczy o rosnącym znaczeniu tego rynku w skali globalnej – czytamy w raporcie.

Francja i Niemcy także plasują się wysoko w rankingu, zajmując odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Na kolejnych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się Zjednoczone Emiraty Arabskie i Chiny, czyli tzw. rynki wschodzące. Stopień nasycenia tych rynków międzynarodowymi firmami handlu detalicznego jest podobny do tego w bardziej rozwiniętych gospodarkach. Analitycy uzasadniają to specyfiką polityczną, gospodarczą i handlową tych krajów.

Ekspertów zaskoczył brak w pierwszej dziesiątce Stanów Zjednoczonych, które zajmują dopiero 11 lokatę z 39-procentową obecnością przedstawicieli międzynarodowych sieci. CB Richard Ellis tłumaczy ten fakt dojrzałością, rozmiarem i siłą rodzimych detalistów amerykańskich, co sprawia, że na ten rynek są w stanie przebić się jedynie najsilniejsze firmy zagraniczne. Do pierwszej "10" udało się natomiast wskoczyć Rosji, która jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków.

Raport analizuje także, z jakich branż wywodzą się firmy o najbardziej międzynarodowym zasięgu. Badania wykazały, że najwięcej firm wywodzi się z sektora towarów luksusowych – aż 90 proc. z nich obecnych jest na więcej niż 10 rynkach. Odsetek ten jest znacząco większy niż w przypadku sieci spożywczych czy gastronomicznych, z których jedynie 60 proc. jest obecnych na przynajmniej 10 rynkach. W przypadku firm odzieżowych, obuwniczych i produkujących dodatki odsetek ten wynosi 54 proc.

– "Rynki wschodzące, takie jak Polska, są coraz ważniejsze dla globalnych sieci handlowych. Przy ponadprzeciętnym wzroście sprzedaży detalicznej, oczekiwanym w najbliższych latach, Polska będzie rynkiem, który warto uważnie obserwować" – mówi Magda Frątczak, dyrektor departamentu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis Polska i dodaje – "Nasz raport o obecności globalnych sieci handlowych pokazuje, że Polska jest zdominowana przez firmy europejskie, przy jednoczesnym niewielkim udziale detalistów z obu Ameryk oraz obszaru Azji i Pacyfiku, co wskazuje na znaczny niewykorzystany potencjał tego rynku."

Mimo stosunkowo niskiej wartości wskaźnika sprzedaży detalicznej na osobę w Polsce, eksperci przewidują, że średni wzrost w ciągu następnych pięciu lat osiągnie 4 proc., co jest jednym z najwyższych przewidywanych wzrostów w Europie. Dla deweloperów oznacza to bardzo dobre wieści. Popyt na budowane przez nich miliony metrów kwadratowych powierzchni handlowych będzie się utrzymywał na wysokim poziomie.