Dworce przyszłości. Polskie stacje mają być teraz nowoczesne i komfortowe. GALERIA
1 Choć Dworzec Centralny w Warszawie był modernizowany przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r., to teraz po raz kolejny przejdzie remont. Zmiany dotyczyć będą przede wszystkim hali głównej. Znikną szklane butiki, których powierzchnia handlowa nie znalazła amatorów.
Media
2 Pojawi się z kolei rozległa antresola ponad pięć metrów nad posadzką hali głównej - to na niej znaleźć ma się miejsce na dodatkowe kawiarnie i sklepy.
Media
3 Choć Dworzec Centralny w Warszawie był modernizowany przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r., to teraz po raz kolejny przejdzie remont. Zmiany dotyczyć będą przede wszystkim hali głównej. Znikną szklane butiki, których powierzchnia handlowa nie znalazła amatorów.
Media
4 Zachowany ma być także zabytkowy budynek "B", czyli dworzec wyspowy powstały jeszcze w XIX wieku. To tam działać będzie przede wszystkim administracja spółek PKP, a także poczekalnia.
Media
5 Ta ostatnia powstanie także na zewnątrz - wokół ogromnego platana, który jest pomnikiem przyrody. Rekreacyjny plac - "zielona poczekalnia" - docelowo ma mieć także taras restauracyjny.
Media
6 Koszt całej inwestycji szacowany jest na 197 mln zł. Obiekt powinien być gotowy do końca 2015 r. Przy czym zmodernizowane zostaną również perony, tory i sieć trakcyjna.
Media
7 Największa inwestycja od czasu budowy gmachu w latach 1923-25 zakłada nie tylko unowocześnienie systemów informacji pasażerskiej, ale także renowację elementów historycznych. Odnowiona zostanie znajdująca się w holu mozaika i np. drewniane sufity. Nowa będzie też iluminacja.
Media
8 Wyremontowany ma być tunel i same perony - zyskają nową nawierzchnię i zadaszenie.
Media
9 Zakończenie prac? To koniec 2015 r. Kolej nie ujawnia, jaki jest całkowity koszt inwestycji.
Media
10 Jednym z pomysłów kolei na modernizację istniejących dworców są także IDS, czyli innowacyjne systemy dworcowej. Zakładają budowę nowoczesnych budowli przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wielkość i funkcja poszczególnych dworców zostanie dostosowana do lokalnych warunków, zapewniają przedstawiciele spółki.
Media
11 Koszty utrzymania zmodernizowanych budynków mają dać oszczędności rzędu 40-60 proc., jak podaje Katarzyna Grzduk z działu marketingu PKP.
Media
12 Teraz w ramach projektu realizowane są cztery dworce: Strzelce Krajeńskie Wschód, Mława, Ciechanów i Nasielsk. Ale w planach są kolejne.
Media
13 Rozpoczęcie prac w przypadku tych czterech miast planowane jest na przełom 2014/15 roku. A termin oddania obiektów do użytku ustalono na III kwartał 2015 roku.
Media
14 Powierzchnie obok dworca zostaną w miarę możliwości zagospodarowane komercyjnie i przeznaczone na drobne usługi i handel, tyle wiadomo na dziś. Szczegółów dotyczących stacji Warszawa Włochy brak. Kolej ujawnia tylko, że teraz najważniejsze są: wymiana torów i przebudowa peronów na trasie grodziskiej.
Media
15 Nie będzie już skromnego dworca kolejowego, który przeszedł gruntowaną renowację przez Euro 2012. Teraz kolej razem ze słowacką firmą deweloperską HB Reavis zamierza na terenie Dworca Zachodniego w Warszawie postawić na nowoczesność. W praktyce oznacza to, że będzie tam stacja kolejowa z prawdziwego zdarzenia i kompleks biurowy West Station. Ten ostatni składać się będzie z dwóch biurowców, z których pierwszy zostanie oddany do użytku w 2016 roku. - PKP wniesie aportem do nowo utworzonej spółki grunt. W zamian dostaniemy nowoczesne budynki dworcowe - mówił na zorganizowanej kilka miesięcy temu na konferencji prasowej Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Media
16 Prace przy budowie dworca już się rozpoczęły. Ich zakończenie planowane jest w IV kwartale 2015 roku. Budowa dworca ma kosztować 1,5 miliona euro, czyli około 6 mln zł. Całość inwestycji szacowana jest na 110 milionów euro.
Media
17 Inwestycja obejmie teren o powierzchni około 4,7 ha, a będzie tam nie tylko nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska, ale także "zabudowa komercyjna". W planach są m.in. zespół budynków biurowych, choć nie tylko.
Media
18 Inwestor dopuszcza także jeden budynek z mieszkaniami oraz hotel i centrum konferencyjne. Nowością ma być także platforma łącząca Śródmieście z Żoliborzem - pojawi się nad torami kolejowymi
Media
19 Inwestycja ma być prowadzona etapami. W pierwszej kolejności realizowana będzie budowa nowego dworca.
Media
20 Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia to ok. 1,4 mld zł.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję