Serwis Clicktrans.pl na podstawie ponad 3 tysięcy zleceń realizacji przeprowadzek przeanalizował polski rynek tego typu usług. Z analiz wynika, że największy ruch w interesie notuje się od maja do września (55 proc. wszystkich przeprowadzek), a miesiącem, który szczególnie upodobali sobie klienci jest sierpień.

Reklama

- Sierpień jest też dobrym okresem, jeśli chodzi o sprzedaż mieszkań - mówi Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse, która przeanalizowała blisko 20 tysięcy transakcji z ostatnich czterech lat.

- W ostatnich latach sezon na sprzedaż mieszkania to okres od lipca do października. Klienci coraz częściej wykorzystują urlopy na sprawy związane z finalizacją zakupu i załatwieniem wszelkich formalności posprzedażowych - dodaje. Poza tym okres wakacyjny to szczyt sezonu na wynajem mieszkania. Najemcy także stanowią pokaźną część klienteli firm przeprowadzkowych.

- Niegdyś wynajem mieszkania studenci pozostawiali na ostatnią chwilę, dziś prawdziwy ruch zaczyna się w miesiącach wakacyjnych, kiedy jest szansa na znalezienie oferty w rozsądnej cenie. Im bliżej roku akademickiego, oferty są już "przebrane" i pozostają te mniej atrakcyjne i w wyższych cenach - dodaje Jańczuk.

Reklama

Z przeprowadzonych ponad stu wywiadów z osobami, które w latach 2013-2014 r. organizowały przeprowadzkę wynika, że u podstaw decyzji 48 proc. z nich znalazły się powody osobiste. – Dla 40 proc. naszych rozmówców przyczyną zmiany miejsca zamieszkania była praca. Powody pozostałych przeprowadzek dotyczyły np. zmiany mieszkania na wygodniejsze czy kupna własnego lokalu - zauważa Agnieszka Korzeniewska z serwisu Clicktrans.pl.

Gdzie się przeprowadzamy i za ile

Głównym celem przeprowadzek są miejscowości położone w woj. mazowieckim (23 proc. wszystkich zleceń), drugie miejsce zajmuje woj. małopolskie (12 proc.), a kolejne: pomorskie i dolnośląskie (po 10 proc.).

Biorąc pod uwagę liczbę usług zrealizowanych w poszczególnych miastach najpopularniejszymi miastami, do których się przeprowadzamy są: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdynia, Gdańsk.

Reklama

- Ale wielu warszawiaków nie opuszcza miasta, a jedynie przenosi się do nowych mieszkań czy domów w obrębie stolicy - komentuje Agnieszka Korzeniewska z serwisu Clicktrans.pl

Średnia kwota, jaką klienci serwisu płacą za przeprowadzkę w przypadku kursów krajowych to 447 zł. Jednak - jak dodają specjaliści - ceny przeprowadzek na rynku mogą być wyższe nawet o połowę.


Większość ładunku podczas przeprowadzki nie przekracza zwykle 500 kg. Najczęstszymi rzeczami, które zabierają ze sobą Polacy zmieniający miejsce zamieszkania są: sofa (25 proc. przypadków), szafa (23 proc.), stół (18 proc.) i komoda (15 proc.).

Nie tylko przeprowadzka

Przeprowadzka to nie tylko sprawy związane z organizacją samej logistyki, ale także długotrwały proces wymiany dokumentów i potrzeba powiadamiania szeregu instytucji o nowym miejscu zamieszkania.

Poza podstawowymi dokumentami takimi jak dowód osobisty, prawo jazdy czy dowód rejestracyjny auta, równie ważne są kwestie związane z przerejestrowywaniem mediów - energii elektrycznej, gazu, telefonu, telewizji kablowej, abonamentu TV.

- W przypadku mediów, dla uniknięcia ewentualnych problemów, zawsze zalecamy sporządzenie dokładnego protokołu zdawczo-odbiorczego lokalu, który zawiera m.in. stany liczników w momencie przekazania nieruchomości nowemu właścicielowi - radzi Marcin Jańczuk z Metrohouse. Dzięki temu zapłacimy tylko za wygenerowane przez nas zużycie. W protokole wpisujemy też informacje o stanie technicznym lokalu, pozostawionych ruchomościach, przekazanych kluczach, kodach, itd. Prawidłowo i szczegółowo sporządzony dokument nie tylko ułatwi nam bezproblemowe podpisanie umów z dostawcami mediów, ale pozwoli uniknąć ewentualnych sporów ze sprzedającym.

Ponadto po zmianie adresu warto jak najszybciej powiadomić wszelkie instytucje takie jak Urząd Skarbowy, ZUS (przy etacie zrobi to za nas pracodawca), fundusze inwestycyjne i emerytalne, ubezpieczyciela, dom maklerski, bank, w którym posiadamy konto i kredyty. Liczba instytucji nie stanowi katalogu zamkniętego. Tak samo ważne jak powiadomienie banku, jest informacja o zmianie adresu do prenumeraty ulubionego pisma, czy informacja skierowana do instytucji, czy stowarzyszeń, w których posiadamy członkostwo.