Zaczną budować, a centrum Warszawy stanie w korku. Te inwestycje sparaliżują stolicę
1 Imponująca inwestycja biurowa na należących do PKP dwóch hektarach w ścisłym centrum stolicy - między ul. Chmielną, Żelazną, al. Jerozolimskimi i al. Jana Pawła II (to ta, która ma być zwężana). Głównym elementem tej koncepcji jest wieżowiec na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Jerozolimskich o wysokości 200 metrów, czyli zaledwie 30 metrów mniej niż Pałac Kultury. Szacowana wartość projektu - 350 mln euro. Przedsięwzięcie ma być skoordynowane z remontem linii średnicowej. Przewidywany termin zakończenia prac to 2023 r.
Media
2 Centralna Park to nie tylko drapacz chmur z "poprzesuwanych sześcianów". W ramach tego samego projektu nad torami linii średnicowej ma wyrosnąć kilka mniejszych budynków handlowo-usługowych i biurowych (niewykluczone, że powstanie też hotel). Nowa inwestycja komercyjna ma być połączona z Dworcem Centralnym i przystankiem WKD. Jak pogodzić tak dużą inwestycję i zwężenie al. Jana Pawła II? Władze Warszawy i PKP twierdzą, że to się nie wyklucza. - Biurowiec Centralna Park będzie silnie zintegrowany z komunikacją miejską - twierdzi Maciej Król, prezes Xcity Investment, spółki deweloperskiej PKP.
Media
3
To inny megaprojekt deweloperski PKP za ok. 700 mln euro, który powinien odmienić wizerunek pl. Zawiszy i ul. Towarowej. W planach jest uruchomienie stacji Warszawa Główna w miejscu dzisiejszego Muzeum Kolejnictwa, które zostanie przeniesione na Odolany. Nad torami "średnicy" wyrośnie centrum handlowe i apartamenty.
Inwestor nie ukrywa, że ta budowa spowoduje dodatkowy najazd samochodów. Odrestaurowany budynek dawnego dworca PKP będzie połączony z wielopoziomowym parkingiem bezpośrednio nad torowiskiem. Drugi parking - zlokalizowany pod ziemią - dostępny będzie od strony ul. Kolejowej. Przewidywany termin rozpoczęcia inwestycji – 2017 r.
Media
4
Przedstawiciele PKP zapowiedzieli przed wyborami, że są blisko podpisania porozumienia z ratuszem w sprawie zagospodarowania gruntów na pl. Defilad nad tunelem średnicowym - najruchliwszą linią w Polsce. Plan przewiduje, że wzdłuż Al. Jerozolimskich - od Emilii Plater do Marszałkowskiej - powstanie długi na 400 metrów szpaler drzew. Wzdłuż niego planowany szeroki na 20 metrów chodnik, a za nim trzy sześciopiętrowe budynki podobne do Domów Centrum.
Trzeci - ten najbliżej stacji metra Centrum - ma zwracać uwagę spektakularną, efektowną architekturą. Każdy ściągnie do centrum dodatkowy ruch, który - przynajmniej takie jest założenie - będzie obsłużony przede wszystkim transportem publicznym.
Media
5
Od początku lat 90. zabudowa nad linią średnicową była niemożliwa z powodu sporu o własność gruntu. Aż nagle drgnęło. Kolejarze mają wycofać z sądu pozwy wobec miasta o zasiedzenie gruntów nad "średnicą". A miasto działki nad tunelem ma obciążyć wystawionym na rzecz PKP tzw. prawem użytkowania, które umożliwi budowę na górze (bo w Polsce wciąż nie ma prawa własności warstwowej). Następnie działki nad tunelem zostałyby wystawione na przetarg.
Na przełomie 2015 i 2016 r. PKP zamierzają rozpocząć analizy techniczne. Prace mogłyby rozpocząć się na przełomie 2018 i 2019 r. Grupa PKP planowała zsynchronizowanie robót budowlanych z pracami PKP PLK w tunelu średnicowym. To będzie konieczne, bo budowa na górze będzie możliwa tylko po wzmocnieniu konstrukcji tunelu.
Media
6 Kosztem 110 mln euro do końca 2014 r. ma powstać nowy dworzec, a do 2017 r. siedem biurowców (w jednym z nich ma się znaleźć nowa siedziba Grupy PKP - takie były przynajmniej plany sprzed wyborów). W kolejnym etapie kolejowy inwestor i miasto przewidują tu - w ramach zagospodarowanie terenu na północ od torów, w rejonie ul. Kolejowej i Tunelowej - funkcje biurowe, usługowe oraz mieszkaniowe. Szacunkowa wartość projektu: do 1,2 mld euro.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję