Z roku na rok zwiększa się grupa odbiorców poszukujących luksusowych nieruchomości, które kupowane są zarówno na własne potrzeby mieszkaniowe nabywców, jak i jako inwestycja przynosząca zyski z wynajmu wyższe niż standardowe mieszkania. Dodatkową zachętą do tej metody lokowania pieniędzy jest utrzymujący się od czterech lat rekordowo niski poziom stóp procentowych, co nie sprzyja lokatom bankowym.

Możliwości segmentu premium dostrzegają między innymi deweloperzy, pomimo, że nie jest on nastawiony na masowego odbiorcę, czego konsekwencją może być wydłużony okres sprzedaży. Tak więc w ofercie wielu firm, głównie działających w największych miastach, a także w popularnych miejscowościach turystycznych, można znaleźć luksusowe apartamenty. Najczęściej są to niewielkie kondominia otoczone zielenią, wyposażone w inteligentne rozwiązania, z dobrym adresem. W ostatnich latach walor dobrego adresu przesądza o standardzie budowanych tam mieszkań, ponieważ w większości miast wolnych terenów w takich lokalizacjach zaczyna brakować, więc jeśli pojawią się na sprzedaż – osiągają bardzo wysokie ceny.

Natomiast budowy luksusowych apartamentowych wież podejmują się tylko deweloperzy, którzy nie obawiają się zamrożenia kapitału na wiele lat, bo wprowadzenie tak dużej ilościowo i drogiej oferty niesie ryzyko znacznego wydłużenia czasu sprzedaży, liczonego w latach.

Z corocznej analizy preferencji klientów WGN wynika, że, podobnie jak w latach poprzednich, największym popytem cieszą się luksusowe mieszkania w niewielkich osiedlach w otoczeniu zieleni lub w nowych budynkach oraz odrestaurowanych prestiżowych kamienicach w najlepszych lokalizacjach miejskich, a zwłaszcza w ścisłych centrach. Akceptowalny poziom cen to 10-18 tys. złotych za metr kwadratowy. Nieruchomości takie, zwłaszcza w ostatnich latach, wyprzedają się w znacznym procencie jeszcze na etapie budowy.

Największą podaż nieruchomości premium oferuje rynek warszawski. Tam też ceny ofertowe osiągają najwyższy poziom, rozpoczynający się od 11 tysięcy złotych za metr kwadratowy, a sięgający około 30 tysięcy złotych. W czołówce podaży pozostają też Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, a w ostatnich dwóch latach dołączyła Łódź, chociaż ceny tam są o ok. 38 proc. niższe.

Miejscowości wypoczynkowe, zwłaszcza popularne kurorty górskie i nadmorskie, jako dobre lokalizacje na apartamenty wakacyjne, wzbogacają się o kolejne inwestycje oferowane nabywcom jako lokata kapitału. Nowe obiekty wyposażane są w coraz bogatszy program usług zdrowotno-rekreacyjnych, co pozwala na korzystny wynajem przez cały rok, a nie tylko w sezonie, który w polskim klimacie trwa zaledwie kilka miesięcy. Właściciel ma możliwość skorzystania z usług profesjonalnej firmy zarządzającej. Ceny mieszczą się w przedziale od 7000 zł za metr kw. w standardzie deweloperskim do 14000 zł za metr kw. w stanie wykończonym.

Kolejna ważna oferta nieruchomości premium to rezydencje – zarówno nowe domy, jak i powstałe na bazie obiektów zabytkowych: dworów i pałaców. Te ostanie, to obiekty w pełni wykończone, odrestaurowane lub odbudowane z ruin, bo przede wszystkim takie znajdują nabywców. Podobnie jak w poprzednich latach, zainteresowanie budzą zwłaszcza lokalizacje w pobliżu dużych ośrodków miejskich, niedaleko głównych tras komunikacyjnych oraz w rejonach atrakcyjnych turystycznie, w okolicach uzdrowisk i miejscowości wypoczynkowych. Mieszczą funkcje hotelowe z częścią konferencyjną, pensjonatowe z usługami SPA, a także prywatne ośrodki lecznictwa zamkniętego.

Mniejsze obiekty, jak np. dwory przeznaczane są głównie na rezydencje mieszkalne. Jeżeli znajdują się blisko granic miasta, mogą być siedzibą firmy, zwłaszcza, gdy jest możliwość wybudowania lub adaptowania w sąsiedztwie budynku uzupełniającego, np. produkcyjnego pod nieuciążliwą produkcję.

Ceny obiektów zabytkowych są bardzo zróżnicowane i zależą w głównej mierze od standardu, wielkości działki, obecności zieleni parkowej, a także dochodowości w przypadku działalności gospodarczej. Ofertę można podzielić na trzy grupy cenowe:

- obiekty do kapitalnego remontu: 300 tys. – 2,5 mln zł,

- obiekty po częściowej renowacji: 4 mln – 8 mln zł,

- obiekty odrestaurowane, funkcjonujące: do ok. 25 mln zł.

Z badań WGN wynika, że nabywcami w segmencie premium w ponad 90 proc. są obywatele polscy, przy rosnącej grupie inwestorów zagranicznych, w tym z Europy Wschodniej.

Potencjał segmentu premium w Polsce jest nadal duży i wciąż pozostaje miejsce dla nowej podaży.