Eko-dach, futurystyczna bryła... Najciekawsze obiekty publiczne nominowane w Plebiscycie Polska Architektura XXL
1 Przedstawiciele Akademia High School mówią: - Architektura powinna stymulować, inspirować, dawać uczniom poczucie bycia w ważnym i wyjątkowym miejscu. Do zaprojektowania szkoły jej pomysłodawcy zaprosili pracownię Medusa Group. Budynek to połączenie przestrzeni do pracy akademickiej (np. laboratoria biologiczne, chemiczne, fizyczne) i przestrzeń do zajęć artystycznych i pracy twórczej, w budynku ważne miejsce zajmują obiekty sportowe oraz przestrzenie wspólne i miejsca do pracy własnej i relaksu (temu służą min. eko-dach, zielone patio, świetlice, kantyna). Na terenie szkoły powstał także ogród, w którym uczniowie sami uprawiają owoce i warzywa, bo zarówno szkoła, jak i sam budynek mają edukować w dziedzinie ochrony środowiska i świadomości ekologicznej.
Media
2 Maciej Franta jest odpowiedzialny za projekt budynku przedszkola w technologii modułowej, szkieletowej stalowej, wzniesionego w ubiegłym roku w Krakowie. Architekt chciał stworzyć obiekt, który w pozytywny sposób kształtować będzie poczucie estetyki dzieci. W końcu uczymy się jej od najmłodszych lat i chłoniemy przede wszystkim poprzez obiekty, w których spędzamy najwięcej czasu. - Całość założenia przedszkola bazowała na idei nauki poprzez integrację z naturą i odczuwaniem otoczenia (...). Starano się stworzyć architekturę prostoty jako minimalistycznego tła dla kolorowego i ekspresyjnego życia przedszkolnego oraz szacunku do wartości zastanych - mówi architekt.
Media
3 Muzeum II Wojny Światowej powstało według projektu Studia Architektonicznego Kwadrat i A-PLAN bis. Ekspresyjna bryła stanęła przy ulicy Wałowej, w sąsiedztwie Stoczni Gdańskiej. Muzeum II wojny Światowej w Gdańsku jest największym historycznym muzeum w Polsce, jego wystawa główna zajmuje powierzchnię niemal 5 tys. mkw. (a zlokalizowana jest 14 metrów pod ziemią). Pomysłodawcy placówki wiele razy podkreślali, że celem jej istnienia jest nie tyko zachowanie pomięci i poszerzanie wiedzy o II Wojnie Światowej, ale także wpisanie polskich wojennych doświadczeń w szerszy kontekst europejski, a także pokazanie tragizmu i okrucieństwa wojny z punktu widzenia zwykłego człowieczka, cywila, wciągniętego w wiry historii. To podejście do opowiadania o przeszłości symbolizuje nadanie placowi przed wejściem do muzeum imienia prof. Władysława Bartoszewskiego.
Media / Rafal Tomczyk www.4wymiar.com