Mimo że nasz stosunek do wzornictwa przemysłowego jest w zasadzie obojętny, to katalogi polskich producentów przekonują, że coraz częściej kartą przetargową wobec klientów zaczyna być dobrze zaprojektowany produkt.

Naukowcy w odwodzie

Taką opinię stara się sobie wypracować obecna na polskim rynku od wielu lat grupa Vox. Odkąd zaprosili do pracy nad projektami nowych mebli ekspertów z różnych dziedzin, ich produkty są nie tylko ładne, ale także wygodne w użytkowaniu. Potwierdzają to nagrody, które co chwila zdobywają – szczególnie dziecięce realizacje.

Nad kolekcją mebli multisensorycznych Mamama pracowali naukowcy Zakładu Epistemologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W efekcie powstały produkty, które nie tylko pięknie komponują się w dziecięcych sypialniach, ale poprzez stymulację zmysłów wpierają prawidłowy i harmonijny rozwój maluchów. Kolejne linie z kolekcji otrzymały wiele nagród, m.in. Top Design Award 2010 (Pook Pook) czy też Machina Design Award dla łóżeczka Mamama zaprojektowanego przez Code Design.

Reklama

Najświeższe trofeum, nagrodę Dobry Wzór 2010 w kategorii sfera domu, przyznawaną przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, zdobyła linia Mee zaprojektowana przez Tomasza Augustyniaka, a on sam według Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (IWP) został designerem roku.



Liczą na siebie

Reklama

Młodych, niezwykle zdolnych projektantów, którzy próbują się przebić ze swoimi realizacjami, w Polsce nie brakuje. Niestety, większość z nich – przynajmniej na razie – skazana jest na bezowocne pukanie do drzwi producentów. No, chyba że będą mieli trochę szczęścia i inicjatywę wezmą w swoje ręce. Taką właśnie drogą poszli projektanci La Fabric, marki, która debiutowała na festiwalu Gdynia Design Days 2010.

Oglądając produkty La Fabric, już na pierwszy rzut oka widać, że kompletnie – pomysłowością, materiałami ani też warsztatem wykonania – nie różnią się od zagranicznej konkurencji. Proste nowoczesne meble oraz świetnie prezentujące się dodatki to pierwsze kroki nowej marki.

Na razie kolekcję można kupić w sklepie internetowym oraz w poznańskim showroomie Mesmetric. Jak zapowiadają właściciele i główni projektanci Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska i Tomasz Grzybowski, La Fabric będzie obecna nie tyko w sieci, ale także w dobrych sklepach w całym kraju.

Praca u podstaw

Z uznanymi projektantami od początku swojej działalności współpracuje Comforty Living. Marka wywodząca się z nieco bardziej znanej fabryki mebli Com40 stawia na dobre wzornictwo oraz doskonałe wykonanie, które bez wstydu może konkurować z dobrymi zachodnimi producentami. Oprócz sprzedaży i wykonywania mebli Comforty Living ma ambicję stać się jednym z tych producentów, którzy przyczynią się do zmiany postrzegania przez Polaków designu.

Jednym z takich działań jest trwający od roku, zbliżający się do rozstrzygnięcia, zamknięty konkurs International Design Competition – Future Classic. Jak wskazuje nazwa, ambicją organizatorów jest wykreowanie projektów, które na stałe zagoszczą na kartach historii wzornictwa. I biorąc pod uwagę nazwiska osób, które zostały zaproszone do konkursu, niewykluczone, że to się uda.



Choć stający do rywalizacji designerzy to młode pokolenie projektantów, jednak nie brak tutaj postaci, których produkty już stały się kultowe bądź są produkowane przez renomowane marki. Istnieje więc ogromne prawdopodobieństwo, że prędzej czy później dołączą do tego zacnego grona.

Przed osobami, które działają na rzecz rozpowszechniania designu, jeszcze żmudna, wieloletnia praca nad zmianą świadomości odbiorców. Dlatego też warto pracować nad gustem od najmłodszych lat. Doskonałą edukacyjną pomocą dla rodziców, którzy pragną uświadamiać estetycznie swoje pociechy, jest książka D.E.S.I.G.N. napisana przez Ewę Solarz, a wydana przez oficynę Dwie Siostry. Autorka przemyciła w niej historię wzornictwa w pigułce.

Na przykładach kilkudziesięciu mebli – klasyków designu – nasze pociechy mogą już od najmłodszych lat kształtować poczucie smaku, a przy okazji zapamiętać kilka ważnych dla współczesnych dziejów nazwisk i produktów. A wszystko w kolorowej, zabawnej formie. Oczywiście dobrze zaprojektowanej.