W piątkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że skontrolował wzorce umów stosowanych przez 6 deweloperów. Na trzy firmy nałożono kary finansowe, a trzy inne - Constructa Plus w Poznaniu, Novum Management w Kaliszu oraz Poz Bruk Poznańskie Nieruchomości w Sobocie - zobowiązały się do zmiany praktyk.
Oceniając klauzule stosowane przez firmę Constructa Plus w Poznaniu, prezes Urzędu zakwestionowała m.in. postanowienie dające deweloperowi prawo do zmiany metrażu mieszkania bez możliwości odstąpienia konsumenta od kontraktu. Powierzchnia lokalu jest bowiem istotnym warunkiem podpisanej umowy, dlatego, gdy się zmienia, konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej.
Prezes UOKiK zakwestionowała także postanowienia stosowane przez Poz Bruk Poznańskie Nieruchomości w Sobocie. Zgodnie z jednym z nich, w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez dewelopera, przedsiębiorca miał prawo zwrócić wpłacone przez konsumenta pieniądze tylko w nominalnej wysokości - czyli dokładnie tyle ile wpłacił, bez odsetek. Zgodnie z klauzulą wpisaną do rejestru, w razie zerwania umowy przedsiębiorca powinien zwrócić klientowi pieniądze wraz z odpowiednią rekompensatą np. w formie odsetek umownych.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły także postanowienia stosowane przez Iławskie Przedsiębiorstwo Budowlane IPB w Iławie. Klient mógł np. odstąpić od umowy wtedy, gdy deweloper spóźniał się z oddaniem budynku o ponad 90 dni. "Warto podkreślić, że każda zwłoka jest nienależytym wykonaniem umowy i niedotrzymaniem jej warunków. Dlatego bez względu na długość opóźnienia konsument powinien mieć możliwość zrezygnowania z kontraktu" - podano. Na firmę nałożono 35 tys. 630 zł kary; odwołała się ona do sądu.
Podobnie postąpiła też spółka Produkt w Olsztynie (ukarana kwotą 14,9 tys. zł), a Studio 3 Investment w Łodzi (kara w wysokości ok. 2,9 tys. zł) - może się jeszcze odwołać.
Urząd przypomina, że każdy kupujący nowe mieszkanie powinien pamiętać o tym, by dokładnie przeczytać umowę i sprawdzić, czy nie zawiera ona postanowień, które są niezgodne z prawem - czyli wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Np. zwiększenie powierzchni mieszkania, wzrost ceny ze względu na wzrost VAT, czy wydłużenie czasy budowy - to postanowienia niedozwolone, jeżeli nie zapewniają możliwości odstąpienia od zawartej umowy.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci mogą uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo telefonicznie.