To jedyny do tej pory przykład konsolidacji na rynku obrotu nieruchomościami. Na tym plany obu wspólników się nie kończą. W kilkuletniej perspektywie chcą wejść na warszawską giełdę.

Razem raźniej

Dotychczasowe próby konsolidacji rodzimych agencji nieruchomości prowadziły do zrzeszania w grupach przedsiębiorców działających według podobnych standardów rynkowych, lecz nie wiązało się to ze stworzeniem jednego podmiotu gospodarczego.

- Dotychczasowe rozdrobnienie agencji nieruchomości i brak motywacji do przeprowadzenia zmian uniemożliwiały, wzorem zachodnich pośredników, stworzenie silnej grupy - komentuje fuzję Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse.

- Punktem, który pozwolił rozpocząć dyskusję na temat współpracy, była koncepcja pobierania wynagrodzenia od jednej strony transakcji (akcje "Kupujący nie płaci prowizji" i "0% prowizji - rewolucja"). Nasze akcje dość przypadkowo zbiegły się w czasie i zbliżyły, doprowadzając do poważnych dyskusji na temat przyszłości rynku pośrednictwa. Podobny sposób percepcji zjawisk na rynku nieruchomości, wysoki stopień kreatywności w dotychczasowych działaniach oraz otwartość na nowe wyzwania sprawiły, że postanowiliśmy rozpocząć poważne rozmowy na temat ścisłej współpracy naszych spółek - mówi o genezie fuzji Michał Kosiedowski, prezes Partnerzy Nieruchomości.

Duży może więcej

Metrohouse to sieciowa agencja nieruchomości działająca na rynku od 2006 r. Obecnie firma posiada 20 zespołów sprzedażowych w 18 lokalizacjach położonych m.in. w Warszawie, Gdańsku, we Wrocławiu i w Olsztynie. Z Metrohouse współpracuje ponad 250 doradców i brokerów, a jednym z akcjonariuszy firmy jest BZ WBK Inwestycje należąca do Grupy Banku Zachodniego WBK. Partnerzy Nieruchomości to duża agencja działająca na pomorskim rynku pośrednictwa. Spółka posiada 10 oddziałów w Trójmieście i okolicach, zatrudnia 100 agentów. Połączenie tych dwóch graczy na rynku oznacza powstanie agencji nieruchomości dysponującej grupą ponad 350 doradców i brokerów w 30 zespołach sprzedażowych.

Nowy trend

- Fuzja spółek Metrohouse i Partnerzy Nieruchomości jest początkiem konsolidacji rynku biur nieruchomości, bez której rynek pośrednictwa, wart ponad miliard złotych, nie może liczyć na zainteresowanie inwestorów - mówi Anna Andrzejak, dyrektor departamentu transakcji kapitałowych BZ WBK i jednocześnie członek rady nadzorczej Metrohouse.

W myśl podpisanej umowy nowo utworzony podmiot przyjmie nazwę Metrohouse & Partnerzy. Zapoczątkowany proces fuzji potrwa przynajmniej do połowy roku. Czas ten będzie przeznaczony na zmiany organizacyjne, ujednolicenie systemu obsługi zleceń oraz systemu informatycznego. Jeszcze w tym roku spółka zamierza otworzyć nowe oddziały w kilku największych miastach Polski.

W procesie ekspansji przewidywane są przejęcia już istniejących biur nieruchomości. Docelowo spółka w ciągu najbliższych 2 - 3 lat planuje wejście na główny rynek Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Na warszawskim parkiecie notowana jest już inna agencja - AD Drągowski.