Od wielu lat pośrednicy mają problem. Opinia o ich zawodzie, delikatnie mówiąc, nie jest najlepsza. Wystarczy wejść na fora internetowe, czy poczytać artykuły na temat nierzetelnego wykonywania zawodu. Trzeba jednak zaznaczyć, że w większości przypadków, pośrednikom opinię psują firmy, które ciężko nazwać profesjonalnymi. Niestety klienci często nie rozróżniają zwykłych naciągaczy sprzedających nieaktualne listy adresowe za 200 zł, od prawdziwych profesjonalistów.

Reklama

Nie jest tak źle

Polska Federacja Rynku Nieruchomości zdecydowała się więc na odważny krok i zleciła firmie badawczej Pentor badanie opinii na temat wizerunku pośrednika. Co ciekawe - obiegowa, zła opinia o pośrednikach nie znalazła odzwierciedlenia w badaniach. Okazuje się bowiem, że osoby które skorzystały już z usług profesjonalistów są z nich zadowolone. Z badań wynika, że niemal wszyscy, bo aż 90 proc., w tym 45 proc. zdecydowanie są zadowoleni ze współpracy z pośrednikiem. Respondenci najczęściej motywowali to zadowoleniem z samej transakcji, szybką i sprawą obsługą oraz fachowością pośrednika.

Bo nie korzystają

Jest jednak problem z którym pośrednicy i ich stowarzyszenia muszą się zmierzyć. Z badań Pentora wynika bowiem, że aż 67 proc. osób nie korzystało z usług agencji nieruchomości. Ponad 40 proc. ankietowanych uważa bowiem, że nie ma takiej potrzeby. Co więcej blisko 20 proc. nie korzysta z pośrednictwa, gdyż uznaje to za niepotrzebny wydatek.

Reklama

Problem widzi Aleksander Scheller, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. W komentarzu do badan przyznał: "Zdajemy sobie sprawę, że zawód pośrednika jest młody. Liczy zaledwie kilkanaście lat. Pojawił się na rynku wraz z wolnym obrotem nieruchomościami, a więc dopiero na początku lat 90. Trudno więc wymagać, aby zakorzenił się w świadomości społecznej tak mocno jak w krajach o wykształconej gospodarce rynkowej i wypracowanych przez wieloletnie tradycje regułach kształtujących rynek nieruchomości.

Ale jest i strona optymistyczna tych badań. Jeżeli już klient skorzysta z usług pośrednika to jest z nich zadowolony. Świadczy to wysokim profesjonalizmie działających na rynku agencji.

Reklama

Polecają innym

Badania pokazały, że najlepszą reklamą dla pośredników jest po prostu ich profesjonalizm. Widać, że osoby które miały do czynienia z dobrą agencją nieruchomości będą w przyszłość korzystać z takich usług. Pentor pokazuje w badaniach, że aż 82 proc. osób deklaruje ponowną chęć skorzystania z usług pośrednictwa. Prezydent PFRN jest z tego faktu zadowolony i tłumaczy skąd bierze się zła opinia o zawodzie.

"Z badań Pentora wyłania się znacznie lepszy wizerunek pośrednika niż z przekazów medialnych. Zapewne bierze się to i stąd, że zadowolony klient pochwali się tylko znajomym, niezadowolony poskarży mediom" - zauważa Aleksander Scheller.

Czego oczekują

A co jest ważne dla samych klientów? Czym kierują się przy wyborze pośrednika? Okazuje się, że osoby poszukujące bądź chcące sprzedać nieruchomość po prostu nie mają na to czasu (aż 35 proc. ankietowanych odpowiedziało wybrało pośrednika z tego powodu). Również spora grupa respondentów została nakłoniona do skorzystania z usług pośrednika przez znajomych (35 proc.). Dla klientów liczy się też dobra opinia firmy z której mają zamiar skorzystać. Co ciekawe tylko dla 10 proc. ankietowanych ważny był duży wybór ofert.

Klienci zaznaczyli w ankietach, że ważny dla nich jest profesjonalizm - aż 56 proc. ankietowanych oczekuje od agencji nieruchomości fachowości, chcą też oszczędzić czas oczekując od pośredników rzetelności i skuteczności.

"Korzystający z usług pośredników wybierają tych z licencją i ubezpieczonych. Zapewne w tym tkwi tez źródło pozytywnych ocen."

"Ale ciągle jeszcze niewiele osób ma świadomość istnienia standardów zawodowych i stowarzyszeń pośredników, które pracują systematycznie nad szkoleniem i wymianą informacji w tej grupie zawodowej" - zauważa Aleksander Scheller.