Do stworzenia aplikacji studenci z zespołu HomU wykorzystali technologię mieszanej rzeczywistości rozszerzonej i urządzenie Microsoft HoloLens. Ich projekt zwyciężył w finale 10. edycji konkursu ABB IT Challenge, którego tematem była interakcja człowieka z technologią.

Współtwórca aplikacji Piotr Krawiranda przyznał w rozmowie z PAP, że na pomysł aplikacji wpadli, gdy jeden z kolegów miał kłopot z urządzeniem swojego pokoju. Chciał wypróbować kilka pomysłów i sprawdzić, jak będą wyglądać w rzeczywistości. - Stąd narodził się pomysł aplikacji do projektowania wystroju wnętrz w rozszerzonej rzeczywistości - dodał.

Aplikacja bazuje na urządzeniu Microsoft HoloLens, które wykorzystuje mapowanie przestrzeni. - Umożliwia modyfikowanie koncepcji na bieżąco oraz obserwowanie interakcje mebli czy dodatków w komponowanej przestrzeni. Dzięki temu można ustawiać meble w rozszerzonej rzeczywistości, wirtualnie obejrzeć je z każdej strony, obracać, dopasowywać do pozycji, ale także przesuwać, zmieniać kolory i materiały – mówił Jakub Forysiak z zespołu HomU.

Jak to działa? - Na początku odczekujemy chwilę, aż cały pokój zostanie zmapowany przez urządzenie.

- Następnie uruchamiamy aplikację i po kolei z menu wybieramy odpowiadające nam meble. Ustawiamy jeden mebel, możemy go dopasować do naszych wymagań np. wybrać jego kolor czy materiał, obrócić go. Później wybieramy kolejne meble i proces się powtarza - opowiadał Forysiak.

Efekt tych działań jest natychmiast widoczny; można także sprawdzić np. czy wstawiona kanapa po rozłożeniu lub szafka po otwarciu drzwi, nadal mieści się w przygotowanej dla niej przestrzeni i nie koliduje z innymi meblami. System ma być połączony z chmurą obliczeniową, w której mają być prowadzone dodatkowe operacje. Dzięki temu możliwe będzie zapisanie wybranej koncepcji umeblowania przestrzeni czy bezpośrednia komunikacja z producentem mebli.

Twórcy aplikacji przyznają, że chcieliby być pomostem pomiędzy producentami mebli a klientami. - Chcemy, żeby użytkownik mógł wirtualnie pobrać meble ze strony producenta, ustawić je i dopasować w swoim pokoju. Kiedy już uzna, że dany wystrój wnętrza mu pasuje, po prostu mógłby kliknąć przycisk "kupuję" i cała procedura byłaby bardziej uproszczona niż obecnie  - dodał.

Studenci zapowiadają, że następnym krokiem w udoskonaleniu i wdrożeniu aplikacji będzie zaimplementowanie jej na inne platformy. - Jak wiadomo mapowanie przestrzenne ma być wprowadzone niedługo w wielu różnych telefonach, głównie w iPhonach, co radykalnie zwiększy liczbę odbiorców naszego rozwiązania. Dlatego będzie to pierwsza rzecz, którą chcemy zrobić  - zapowiedział współtwórca aplikacji Krzysztof Fudała.

Kolejnym krokiem będzie stworzenie portalu internetowego, w którym producenci będą mogli automatycznie ładować meble, a które - dzięki algorytmom - będą zamieniać się na modele w aplikacji. Jej twórcy chcą także pokazać swoje rozwiązanie światu. - Planujemy brać udział w różnych konkursach dla innowacyjnych produktów, dla projektów studenckich i być może w przyszłości założyć start-up  - zaznaczył Fudała.

Członkowie zespołu HomU studiują informatykę na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Działają również w Kole Naukowym MAIN przy Instytucie Informatyki Stosowanej PŁ.