Inne

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły poziom 7,5 mln mkw. a deweloperzy nie przestają budować. W najnowszym raporcie „Marketbeat Polska – Wiosna 2008” przygotowanym przez firmę doradczą Cushman & Wakefield czytamy, że w ciągu dwóch najbliższych lat powierzchnia ta może się zwiększyć o kolejne 3 mln mkw. Mieszkańcy dużych miast nie muszą się jednak obawiać, że na każdym rogu, jak grzyby po deszczu, zaczną wyrastać nowe centra handlowe. Deweloperzy upatrzyli sobie inny cel – miasta średniej wielkości. A odważniejsi już inwestują w ośrodkach gdzie liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. 70 procent budowanej właśnie powierzchni tego typu powstaje właśnie w takich miejscowościach.

Analitycy Cushman & Wakefield szacują, że 57 proc. planowanych na najbliższe lata obiektów zostanie ulokowanych poza aglomeracjami. Nowych inwestycji powinni się spodziewać mieszkańcy Łomży, Przemyśla, Piły, Słupska czy Nowego Sącza. Na zakupy w nowym centrum wybiorą się niebawem mieszkańcy Płocka czy Białegostoku.

Reklama

Mieszkańcy dużych aglomeracji nie powinni się jednak czuć zaniedbani. Współczynnik istniejącej powierzchni na głowę mieszkańca jest tam wyższy niż w niejednym mieście Europy Zachodniej,0 a deweloperzy szykują nowe niespodzianki. O ile kolonizacja pozostałych regionów jest jeszcze we wczesnej fazie, o tyle mieszkańca dużego miasta na zakupy przyciągnąć trzeba coraz to nowymi pomysłami. Galerie handlowe z fantazyjnymi dachami to już za mało.

Dlatego inwestorzy proponują ekskluzywne domy handlowe, które mają przyciągać kameralnością i znanymi markami. W fazie projektowej są już dwa takie obiekty w Warszawie; Dom Braci Jabłkowskich u zbiegu Chmielnej i Brackiej i budynek Wolf Immobilien, także przy Brackiej ale po drugiej stronie Al. Jerozolimskich. Mimo, że o obu inwestycjach mówi się od lat, zawiłości administracyjne i prawne uniemożliwiały rozpoczęcie realizacji. Klimat wokół tych koncepcji zaczyna się jednak zmieniać. W lecie ma rozpocząć się budowa pierwszego budynku, który przywróci dawną uznaną markę na handlową mapę Warszawy. Na powierzchnie w Wolf Bracka ma z kolei apetyt światowa marka Louis Vuitton.

Nową jakością będzie też przebudowana hala na Koszykach, która ma być częścią większego kompleksu zawierającego m.in. mieszkania. Inwestor, firma Quinlan Private Golub, przystąpi do budowy, jak tylko uzgodni ostatnie detale projektu z konserwatorem zabytków.