O budowie Trasy Świętokrzyskiej mówi się od lat, jednak jej rozpoczęcie sukcesywnie wypierają inne przedsięwzięcia. Osobom, które przejeżdżają przez most Świętokrzyski, nie trzeba tłumaczyć, jak ważna jest to inwestycja. Do tej pory, próbując udać się w kierunku Targówka czy Szmulek, musiały przebić się przez wiecznie zakorkowaną ul. Targową. Odkąd z powodu budowy metra zamknięto ul. Sokolą, nawet na taki dojazd nie ma co liczyć, ale to się zmieni.

Reklama

Do tej pory ze wszystkich planów związanych z realizacją trasy udało się zrealizować jedynie pierwszy etap – budowę mostu Świętokrzyskiego. Do użytku dla ruchu oddano go w 2000 r. Dopiero w 2007 roku miasto podjęło decyzję o budowie odcinka praskiego (od mostu do planowanej obwodnicy Pragi). W lipcu 2011 r. stołeczny ratusz złożył wniosek o zezwolenie na budowę odcinka A mającego przebiegać od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zabranieckiej.

– Złożyliśmy wniosek o ZRID – czekamy na decyzję wojewody mazowieckiego. Mamy zabezpieczone środki finansowe na lata 2014 – 2016 na łączną kwotę około 170 mln zł, czyli przybliżony koszt pierwszego etapu – mówi Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika ratusza. – Realizacja tej inwestycji przyczyni się do poprawy obsługi powiązań centrum lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy. Jednocześnie podniesie standard obsługi ruchu wewnętrznego Pragi i Targówka. Łatwiej i szybciej będzie można się przemieścić między kluczowymi miejscami po praskiej stronie Wisły, jak np. Stadion Narodowy czy Dworzec Wschodni – dodaje Agnieszka Kłąb.

Wojewoda ma 90 dni na wydanie rozstrzygnięcia. Na razie przedstawiciele jego urzędu pytani o jakiekolwiek prognozy dotyczące zezwolenia na realizację tej inwestycji nabierają wody w usta, mówiąc jedynie ogólnikowo, że postępowanie jest w toku. Jeśli decyzja będzie pozytywna, miasto planuje ruszyć z pracami w 2014 roku.

Reklama

Kolejnym etapem budowy Trasy Świętokrzyskiej ma być odcinek od al. Tysiąclecia do Zabranieckiej. Jego planowana realizacja przypada na lata 2015 – 2016. Miasto ma już prawomocną decyzję środowiskową i zabezpieczone środki na łączną kwotę około 135 mln zł.