Jeżeli pozwalają na to warunki nieruchomości (tj. wielkość działki, stopień zabudowy), duże możliwości daje rozbudowa obiektu. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę sytuację mikro- i makroekonomiczną, która ma decydujący wpływ na to, czy znajdziemy chętnych na nowe powierzchnie handlowe i za jaką cenę.
Duże znaczenie ma również to, w jakim momencie „cyklu życia” obiektu się znajdujemy, ponieważ umowy najmu zawierane są w większości na czas określony. Potencjalne zmiany czy relokacje najemców muszą być odpowiednio zaplanowane w czasie. Jedno jest pewne – to proces długofalowy, wymagający od inwestora dużej wiedzy, doświadczenia, a także wyczucia rynku, by osiągnąć zamierzony efekt.
Niezależnie od wspomnianych wyżej działań pamiętajmy o wpływie profesjonalnego zarządzania centrum handlowym na jego wartość. Efektywne wykorzystanie powierzchni handlowo-usługowych na pasażach centrum i terenach zewnętrznych, miejsc na reklamę – zarówno tradycyjną (np. billboardy) jak i multimedialną (ekrany LED) – może przynieść właścicielowi centrum nawet 10 – 15 proc. dodatkowego przychodu. Jest on co prawda kapitalizowany przy użyciu innej stopy niż długoterminowe umowy najmu lokali, ale może mieć duży wpływ na wycenę obiektu.
Naturalnie zainteresowanie firm zewnętrznych zaistnieniem w centrum jest uwarunkowane jego sukcesem – wynikającym zarówno z atrakcyjności najemców, jak i efektywnego marketingu centrum. A miernikiem tego sukcesu są tysiące klientów odwiedzających codziennie centrum handlowe.Nie należy również zapominać o dbałości o poziom kosztów utrzymania nieruchomości – ich optymalizacja jest jednym z głównych zadań Property Managera. Wszystkie te elementy wpływają na postrzeganie centrum handlowego i budują jego pozycję na rynku – a to już bezpośrednio wpływa na jego wartość.
Reklama